Punktert!

Punktert!

A worried owner of a car with flat tires
Licensed from: iimages / yayimages.com

Oppdaget tidlig en søndags morgen at bilen lagde noe uvanlige lyder på vei til skiskole med minstemann. Viste seg at høyre forhjul var punktert. Har ikke punktert med bil siden 1988, så jeg var noe rusten på hvordan jeg skulle håndtere dette. Nye biler har jo verken jekk eller reservehjul. I tillegg måte guttungen på skiskolen. Ok, fiksa skiskolen ved å låne svigermor sin bil, da det gikk greit. Problemet nå var bilen med et punktert dekk og intet reservehjul!

I 1988 kjørte jeg pappa sin bil. Husker jeg rett var jeg på vei hjem fra russeballet for Russ88 kullet, og hadde en billast med ikke helt edrue russ som skulle hjem for natten. Mener å huske at det gikk greit å få på reservehjulet og kjøre hjem, og antar faderen fikser å få hjulet lappet m.m.

I 2018 var det verken jekk eller reservehjul i bilen. Mente jeg hadde visste hva som måtte gjøres, men sjekket uansett instruksjonsboka. Var som jeg mente å huske, i bilen skulle det være en elektrisk pumpe som kunne kobles til sigarettenneren (hvorfor hva vi sigarettenner fortsatt i bilen, og ikke en skikkelig kontakt?), samt en flaske med en flytende gugge som skulle pumpes inn i dekket for å tette hullet, slik at dekket skulle kunne pumpes opp, slik at bilen skulle kunne kjøres til et verksted. Guggen var tydeligvis skikkelig giftig også, måtte for all del ikke fåes på huden, og fikk du den i øynene var det skikkelig krise!

Vel, heldigvis bruker jeg briller, og hadde et par arbeidshansker liggende i bilen. Jeg skred til verket!

Pumpa med instruksjoner.
  1. Først måtte jeg grave frem høyre forhjul fra en snøfonn. Ikke helt perfekte parkering…
  2. Neste punkt var å koble flaska med guggen sammen med pumpa. Flaska kom med to ledninger slik at den ene ledningen skulle kobles til pumpa, og den andre til ventilen på dekket. Slik skulle pumpa pumpe luft inn i flasken, noe som så ville presse gugga ut av flaska og inn i dekket.
  3. Fikk problemer da jeg skulle koble ledningen fra flaske til ventilen på hjulet. Det var en propp på ledningen som satt veldig godt fast, så fast at jeg ikke fikk den av med mine behanskede fingre. Ikke kunne jeg bruke tenna, var jo giftige saker! Fikset dette da jeg endelig fant Leatherman redskapen jeg hadde på lur i bilen! Endelig kom den til nytte!
  4. Koblet så pumpa til sigarettenneren, tok en siste sjekk og slo på pumpa. Intet skjedde. Sjekket instruksjonene. Viste seg at bilen måtte være «på» for at pumpa skulle fungere. Slo på bilen. (Dvs. startet ikke bilen, men aktiverte instrumentpanelet.) Da fungerte pumpa!

Alt i alt fungerte løsningen bra, men det var greit å la god tid og stå parkert i et boligområde, og ikke på en motorvei med bilen full av unger m.m. Etter noen minutter var gugga pumpet inn i dekket og etter dette luft som pumpet opp dekket. Litt guggelekkasje fra ventilen, men ikke så mye at det var et problem.

Lappet og opp pumpet dekk!

Da var det bare å kjøre bilen til et verksted, slik at nytt dekk kunne settes på. Dette gikk også ganske bra, bortsett fra at bilen klaget over ubalanserte dekk og lavt lufttrykk i høyre forhjul. Alt for mange sensorer i nye biler! Men alt gikk greit og jeg kom meg til verkstedet, og på tirsdagen kunne bilen hentes med nytt dekk, og ny flaske med gugge for neste punktering. Men selv om jeg nå har erfaring med å håndtere punktering med moderne biler, så klager jeg ikke om det også nå blir 30 år til neste punktering!

#Teknologi #Bil #Punktering #Verksted #Dekk #Pumpe

Loading

313 kommentarer til «Punktert!»

  1. When I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify
    me when new comments are added- checkbox and
    now every time a comment is added I recieve 4 emails with the same
    comment. Perhaps there is a way you are able to remove me from that service?
    Kudos!

  2. We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your site provided us with valuable information to work on. You’ve done a
    formidable job and our entire community will be grateful to
    you.

  3. hello there and thank you for your info – I’ve definitely
    picked up something new from right here. I did however expertise some technical issues using this website, as I experienced to reload the website many times previous to I could get it to
    load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK?

    Not that I’m complaining, but sluggish loading instances
    times will very frequently affect your placement in google and can damage
    your high-quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Well I am adding this RSS to my email and can look out for a lot more of your respective interesting content.
    Ensure that you update this again soon.

  4. Everything is very open with a very clear description of
    the challenges. It was definitely informative. Your website is
    extremely helpful. Many thanks for sharing!

  5. What i don’t understood is in truth how you’re not really a
    lot more smartly-liked than you might be now. You are so
    intelligent. You understand therefore considerably when it comes to this topic,
    produced me in my opinion believe it from numerous varied
    angles. Its like men and women don’t seem to be interested
    except it is something to accomplish with Girl gaga!
    Your individual stuffs excellent. All the time handle it up!

  6. I was curious if you ever considered changing the layout of
    your blog? Its very well written; I love what youve got to
    say. But maybe you could a little more in the way of content so people could
    connect with it better. Youve got an awful lot of
    text for only having one or two pictures. Maybe you could space it out better?

  7. Admiring the hard work you put into your website and in depth information you offer.
    It’s nice to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed material.
    Fantastic read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google
    account.

  8. I all the time used to read article in news papers but
    now as I am a user of web therefore from now I am using net
    for articles, thanks to web.

  9. Thanks a lot for sharing this with all of us you really realize what you are speaking approximately!

    Bookmarked. Kindly also discuss with my site =).
    We may have a hyperlink change contract between us

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.